Tuesday, July 5, 2011

kes srbani: Sarbani jadi spidernan - saksi

Saksi kedua inkues kematian Ahmad Sarbaini Mohamed percaya penolong pengarah Kastam Diraja Malaysia itu terjatuh dari tingkat tiga bangunan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Jalan Cochrane ketika cuba meninggalkan premis itu melalui tingkap.

DSP Sharul Othman Mansur dari cawangan forensik Bukit Aman yang dipanggil untuk memberi keterangan selepas balu Sarbaini berkata demikian ketika diminta mengulas kesimpulan bagaimana pegawai itu jatuh berdasarkan kedudukan mayat yang ditemui di gelanggang badminton bangunan SPRM pada 6 April lalu.

Soalan itu ditanyakan pegawai pengendali inkues Hanim Mohd Rashid.

“Saya percaya si mati terjatuh dari tingkap aras tiga (bilik pantri) berkemungkinan si mati nak keluar dari bilik SPRM melalui tingkap,” kata beliau.

“Kalau lihat dari arah bumbung (berdekatan dengan bilik pantri) ukuran jarak adalah sembilan kaki tujuh inci, jarak tingkap dan bumbung cukup dekat.

“Si mati cuba melompat ke bumbung yang berhampiran tapi tidak sampai dan jatuh ke lantai (gelanggang badminton),” katanya.

Jarak antara bilik pantri di tingkat tiga bangunan SPRM dan gelanggang badminton setinggi 10 meter.




Inkues Sarbani : Allahyarham Dianiaya Ejen Baucer RM100-Isteri

Prosiding inkues untuk menyiasat punca kematian Penolong Pengarah Kastam Selangor, Ahmad Sarbani Mohamed yang bermula hari ini menyaksikan isteri Allahyarham, Maziah Manap menceritakan karektor suaminya, sekaligus menolak tanggapan bahawanya suaminya itu sanggup membunuh diri.


Malah menurut Maziah, suaminya itu dianiaya oleh seorang ejen melibatkan baucer bernilai RM100.


"Beliau seorang yang penyabar, biasalah suami isteri, dalam perkahwinan adakala kami bergaduh, dan arwah akan ke surau kalau ada masalah," demikian kata Maziah ketika dipanggil sebagai saksi pertama dalam kes kematian Sarbani di Mahkamah Majistret di sini.


Maziah antara 30 saksi yang dipanggil memberikan keterangan bagi menyisat punca kematian Sarbani pada April lalu.


Allayarham ditemui mati di Tingkat Satu, pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Wilayah Persekutuan untuk membantu siasatan kes rasuah dan aktiviti pengubahan wang haram.


Sebelum ini timbul pelbagai pertikaian berhubung kematian Sarbani sehingga timbul spekulasi bahawa Allahyarham membunuh diri.


Sarbani antara yang ditahan oleh SPRM, hasil kerjasama dengan beberapa agensi lain yang berjaya menahan lebih 60 pegawai kanan Jabatan Kastam dan merampas jutaan ringgit, jongkong emas dan barangan milik berharga seperti kereta dan jam tangan mewah daripada mereka.


Serbuan dilaksanakan di beberapa pelaburan seluruh negara terutama Pulau Pinang, Pelabuhan Klang, Kuantan, Johor dan Sabah berikutan maklumat bahawa sindiket dengan ‘kaki’ dalam banyak organisasi membabitkan kerugian lebih RM10 bilion menerusi pengelakkan cukai dan penggelapan wang.


Maziah dalam keterangannya memberitahu mahkamah tentang apa yang berlaku bermula 1 April sehingga suaminya ditemui mati di Tingkat Satu, Pejabat SPRM.


“Pada 1 April (sebelah pagi) saya mendapat panggilan daripada anak mengatakan abah nak cakap kerana kawan abah ada tapi saya tak sempat cakap, panggilan terputus.


“Ketika saya pulang ke rumah pada pukul 9 malam anak beritahu saya abah tidur di SPRM, saya cuba hubungi dia tapi tak dapat,” kata Maziah.


Kata Maziah, pada keesokan hari dia cuba untuk menghubungi suaminya pada sebelah pagi namun gagal.


Sebaliknya, Maziah berkata dia menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada suaminya yang berbunyi “Kalau kita di pihak benar Allah akan bantu, kalau boleh baliklah sebab esok kita ada kursus haji.”


“Kemudian pada pukul 11 pagi suami hubungi minta ambil dia di pejabat SPRM, suruh datang naik teksi sahaja.


“Ketika tiba di sana, saya disoal oleh seorang pegawai SPRM yang bernama Ghani berkenaan harta saya dan saya ceritakan semua sekali tapi saya dipersoalkan berkenaan dengan wang KWSP.


“Pegawai itu tanya dari mana datang duit dan saya beritahu ia adalah duit KWSP dan saya keluarkan sebahagian sebab dah berumur 50 tahun.


“Tapi saya terus dipersoalkan oleh pegawai itu dan saya minta senaraikan dokumen yang diperlukan agar saya boleh sediakan,” katanya.


Kemudian kata Maziah, dia akhirnya dibenarkan untuk menemui suaminya di tingkat atas pejabat SPRM.


Dia bertanya kepada suaminya mengenai tindakan SPRM itu.


“Dia kata ejen aniaya dia, saya tanya macam mana dan dia kata pasal baucer berharga RM100.


“Ejen sudah mengaku RM70 agen ambil dan RM30 suami saya... suami kata dia tak ambil dan tidak terima baucer itu,” katanya.


Pada 4 April, Maziah berkata suaminya memberitahunya akan ke pejabat SPRM kerana mahu menyelesaikan masalah yang berlaku.


“Pada sebelah malam suami bercakap kepada ‘apalah orang SPRM ini, saya ada tiga kereta tapi suruh kata empat kereta’.


“Saya tanya mana datang lagi sebuah, suami kata masuk kereta yang sudah dijual,” katanya.


Tambah Maziah, pada 5 April, dia telah menyediakan dokumen-dokumen yang ingin dibawa suaminya ke pejabat SPRM seperti diminta.


Menurutnya, pada pagi 6 April, dia terpaksa bekerja awal ke pejabat kerana ada urusan yang harus diselesaikan.


“Saya bangun kira-kira pukul 5 pagi tapi saya tengok suami tiada di bilik, saya hubungi dia dan dia kata ada di Subang untuk jumpa rakannya bernama Azman untuk menyerahkan minuman dan dia balik ke rumah pada pukul 6.30 pagi.


“Semasa saya hendak ke tempat kerja suami beritahu kepada saya dia akan ke pejabat SPRM dulu sebelum pergi bekerja dan saya tidak tahu pukul berapa dia keluar (dari rumah).


“Pagi itu saya tidak hubungi dia langsung kerana saya sibuk dengan kerja,” kata Maziah.


Bagaimanapun katanya, kira-kira pukul 11 pagi seorang pegawai Kastam bernama Norlia ada menghubunginya dan bertanyakan tentang keadaan suami.


“Puan Norlia tanya Encik Mat ada di mana? Dia OK kah? Saya cakap OK sebab pagi tadi jumpa tiada apa-apa tapi Puan Norlia arahkan saya untuk menghubungi suami.


“Tapi bila saya cuba hubungi suami tidak dapat... Puan Norlia hubungi saya kali kedua dan bertanyakan soalan sama, suruh saya hubungi suami dan saya cuba (hubungi) tapi tak dapat.


Namun kemudiannya Maziah menerima berita mengejutkan apabila diberitahu suaminya sudah meninggal akibat "rebah" dan bukannya jatuh bangunan.


Namun setelah melihat keadaan mayat suaminya di Hospital Univesiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), beliau mengesyaki sesuatu telah berlaku ke atas suaminya kerana keadaan muka mayat lebam dan berdarah beku.


Setelah itu baru dirinya mengetahui suaminya bukan mati akibat rebah tetapi terjatuh bangunan.


" Saya dimaklumkan beliau meninggal dunia akibat rebah. Pada saya rebah mungkin terjatuh kerusi atau ke lantai, dan redha ia mungkin sudah ajal, tetapi bila


buat pengecaman dibilik mayat, muka suami saya seperti dihempuk ke dinding, darah beku dan lebam,"kata Maziah.


Prosiding itu yang bermula hari ini didengar di hadapan koroner Aizatul Akmal Maharani, dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya Mohamad Abazafree Mohd Abas dan Hanim
Mohd Rashid.


Turut serta peguam Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah dan Fadzillah Mohd Osman yang mewakili Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) serta peguam
Awtar Singh yang bertindak sebagai peguam pemerhati mewakili keluarga Allahyarham.


Selain itu, peguam Salim Bashir, Roger Than dan Halim Asghar daripada Majlis Peguam turut bertindak sebagai peguam pemerhati.




No comments:

Post a Comment

halaman