Wednesday, January 11, 2012

Bom 901 bukan polis punya

Kon Bersama Bahan Letupan Bukan Milik Polis - Ku Chin Wah

 Polis, pada Selasa mengesahkan kon yang ditemui bersama bahan letupan pada perhimpunan di pekarangan Kompleks Mahkamah Jalan Duta, Isnin, bukan milik mereka.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Datuk Ku Chin Wah berkata berdasarkan analisis ke atas kon terbabit, bentuknya didapati tidak menyamai kon polis yang diletakkan di sekitar kawasan berkenaan.
"Memang sekali imbas macam polis punya (kon). Tapi bila kami adakan analisis ke atasnya, kami dapati ia lebih besar, buatan dan warnanya lain daripada kon polis.
"Kon itu juga tidak tertulis perkataan 'POLIS'. Ada pihak yang letakkannya bersama-sama kon polis yang lain," katanya kepada pemberita, di sini, Selasa.
Beliau mengulas mengenai kejadian tiga letupan yang berlaku semasa penyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim berhimpun di pekarangan kompleks mahkamah itu bagi menunggu keputusan kes liwat membabitkan Ketua Pembangkang tersebut semalam. Mengulas lanjut, Ku berkata siasatan terhadap bom jangka buatan sendiri yang ditemui di lokasi perhimpunan itu juga mendapati ia mempunyai bateri dan jam yang telah ditentukan lebih awal untuk membuatkannya meletup.
Katanya siasatan juga mendapati ketiga-tiga letupan diperbuat daripada bahan yang sama.
"Ia juga dipercayai diletakkan oleh orang yang sama," katanya.
Tiga letupan itu yang mengakibatkan lima cedera berlaku sejurus Mahkamah Tinggi melepas dan membebaskan ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada tuduhan. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment

halaman