Friday, January 27, 2012

datuk shamsulbahrin tipu pemandu teksi RM90ribu


Seorang ahli perniagaan hari ini mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan menipu seorang pemandu teksi sebanyak RM90,000, dua tahun lepas.
Datuk Shamsubahrin Ismail, 46, didakwa menipu Limat Jonit, 57, di MaybankPelabuhan Klang pada 24 Mac 2010.
Beliau mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan mengikut Seksyen 420 KanunKeseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara tidak kurang dari satu tahun dantidak lebih dari sepuluh tahun, dan boleh dikenakan sebatan dan denda.
Pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Hurman Hussin dari MahkamahMajistret Klang, di Wad 8A, Hospital Tengku Ampuan Rahimah, di sini.
Difahamkan Shamsubahrin menerima rawatan di hospital itu sejak tiga hari lepas kerana penyakit kencing manis kronik.
Shamsubahrin didakwa mempelawa Limat membuat pelaburan dalam syarikatperniagaan awam yang tidak wujud dan meminta pemandu teksi itu memasukkanRM90,000 ke dalam akaun peribadinya.
Perbuatannya itu didakwa telah mendatangkan kerugian terhadap Limat.
Timbalan Pendakwa Raya Elya Ezrin Mohd Roslan menawarkan jaminan RM15,000tetapi peguambela Shamsubahrin, N.Surendran, meminta nilai jaminan itudikurangkan.
Surendran berkata anak guamnya baru sahaja membayar jaminan RM300,000 bagikes beliau di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur sebelum ini dan pasport antarabangsanya telahpun diserahkan kepada mahkamah.
Pada 30 Dis tahun lepas, Shamsubahrin mengaku tidak bersalah di MahkamahSesyen Kuala Lumpur terhadap pertuduhan menipu Datuk Dr Mohamad Salleh Ismail,Pengerusi National Feedlot Corporation, melibatkan RM1.775 juta.
Hurman kemudian membenarkan jaminan sebanyak RM9,000 dan menetapkan sebutansemula kes itu di Mahkamah Majistret Klang pada 27 Feb ini.-BERNAMA

No comments:

Post a Comment

halaman