Thursday, January 12, 2012

Tauke balak Pulau Pinang kena reman


Tauke balak Pulau Pinang pula kena reman 4 hari

 Kes disiasat mengikut Seksyen 17(a) Akta SPRM 2009 kerana menerima rasuah. Seksyen itu memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda lima kali nilai suapan atau RM10,000 yang mana lebih tinggi, jika sabit kesalahan.

TAUKE balak dari Pulau Pinang (gambar kiri) dan pegawai Jabatan Perhutanan Perak (kanan) diiringi pegawai SPRM ke Mahkamah Majistret Ipoh bagi mendapat dan melanjutkan tempoh  tahanan reman, semalam.
TAUKE balak dari Pulau Pinang (gambar kiri) dan pegawai Jabatan Perhutanan Perak (kanan) diiringi pegawai SPRM ke Mahkamah Majistret Ipoh bagi mendapat dan melanjutkan tempoh tahanan reman, semalam.


 Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan seorang lagi 'tauke balak' dari Pulau Pinang berhubung siasatan kes rasuah balak membabitkan pegawai Jabatan Perhutanan Perak.
Ia susulan penahanan seorang pegawai kanan Jabatan Perhutanan negeri bersama rampasan wang tunai RM720,000 serta akaun saham amanah mencecah RM4 juta di Grik, 4 Januari lalu.
'Tauke balak' berusia 41 tahun itu ditahan ketika datang ke pejabat SPRM di Bandar Meru Raya, di sini jam 7 petang kelmarin bagi membantu siasatan kes berkenaan.

Semalam, SPRM mendapat kebenaran Mahkamah Majistret di sini untuk menahan reman lelaki itu selama empat hari.

Selain 'tauke balak' berkenaan, pegawai SPRM turut membawa pegawai Jabatan Perhutanan Perak berusia 50 tahun terbabit ke mahkamah sama bagi mengemukakan permohonan melanjutkan tempoh reman ke atasnya.

Mahkamah membenarkan SPRM melanjutkan tempoh reman pegawai terbabit selama lima hari lagi. Reman ke atas pegawai itu sepatutnya berakhir semalam. 
Perintah reman baru ke atas 'tauke balak' dan sambungan reman membabitkan pegawai itu dikeluarkan Majistret Fauziah Hani Ahmad Fuzi di kamarnya.

Pada 4 Januari lalu, SPRM menahan pegawai berkenaan dan merampas wang tunai RM720,000 ketika menyerbu rumahnya di Grik pada kira-kira jam 10 malam. SPRM turut menemui beberapa akaun saham amanah atas nama ahli keluarganya yang nilai pelaburannya mencecah RM4 juta.

Serbuan itu susulan penahanan seorang pegawai jabatan sama berusia 40-an dan seorang 'tauke balak' di Hutan Kuar, Pangkalan Hulu, pada sebelah siang dan menyita 300 batang kayu balak, dipercayai ditebang di luar kawasan.



No comments:

Post a Comment

halaman